header
متن مورد نظر

کاهش وزن و تناسب اندام در رمضان سال ۹۵

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

کاهش وزن و تناسب اندام در رمضان سال 95

یکی از مهم ترین فواید روزه‌داری، بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می‌شود، در صورتی که فرد روزه‌دار توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند، به طور طبیعی پس از ماه رمضان، کاهش وزن پیدا کند. در این چگونه سعی داریم شما را با برخی از نکات تغذیه ای که موجب جلوگیری از افزایش وزن در ماه رمضان هستند آشنا کنیم.

۱- در ماه رمضان متابولیسم پایه بدن کاهش یافته و بنابراین نیاز کلی بدن به غذا نسبت به سایر مواقع کاهش می یابد، اما متاسفانه افراد نا خودآگاه در طی این ماه مقدار غذای بیشتری مصرف می نمایند.

در ماه مبارک رمضان غذایی که مقدار کمتر از حد معمول باشد اما متعادل بوده و حاوی همه گروههای غذایی باشد برای سلامتی و حفظ وزن بدن کافی است و در این صورت بدن مقادیر زیادی از چربی های اضافه را هم خواهد سوزاند. در این ماه؛ مصرف غذای زیادی؛ مصرف غذای غیر متعادل و خواب ناکافی می تواند منجر به بهم خوردن وضعیت سلامتی فرد گردد.

۲- روزه داران با داشتن برنامه ریزی مناسب غذایی و پرهیز از پرخوری در زمان افطار و سحر می توانند بین ۴ تا ۸ کیلو از وزن خود را کاهش دهند.

۳- اگر روزه‌داری به شیوه صحیح انجام شود، می‌تواند با کاهش کالری دریافتی، نوع خوب کلسترول یا HDL را در بدن افزایش داده و موجب کاهش کلسترول بد یا LDL شود، در غیر این صورت کلسترول بد خون افزایش می‌یابد.

۴- در فاصله افطار تا سحر از خوردن تنقلات خودداری کنید تا معده به هنگام صرف سحری به طور کامل خالی و آماده غذای سحر باشد، به هیچ عنوان وعده سحری را از دست ندهید و آن را جایگزین وعده ناهار که حذف می‌شود، کنید.

۵- بهتر است روزه‌داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می‌توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل بخورند.

۶- بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد به علت ولع غذا‌خوردن هنگام افطار و نیز مصرف مواد قندی غیر‌طبیعی مانند زولبیا و بامیه درماه رمضان، اغلب روزه‌داران پس از ماه رمضان نه فقط از وزن آنها کم نمی‌شود، بلکه چاق‌تر هم می‌شوند. مصرف زولبیا و بامیه به مقدار کم مانعی ندارد؛ اما با توجه به این‌که برای تهیه‌ی آنها از شکر و روغن استفاده می‌شود، ارزش غذایی بالایی ندارند. ضمن این‌که اغلب این مواد در شرایط غیربهداشتی تهیه می‌شوند و آلوده‌اند؛ بنابراین خوردن این نوع شیرینی‌ها در ماه رمضان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

۷- بهترین ماده‌ی قندی برای مصرف در ماه رمضان خرماست که هیچ عوارضی ندارد و باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود، به علاوه مقدار زیادی از ویتامین‌های بدن را نیز تأمین می‌کند.

۸- اگر روزه‌داری موجب نظم در زندگی و مصرف درست مواد غذایی شود، در بهبود سلامت بدن نقش بسزایی دارد، به شرط آن که روزه‌داران دو وعده کامل غذا مناسب بخورند و از مصرف غلات و سیب زمینی، گوشت قرمز و سفید، شیر و لبنیات و سبزی و میوه غافل نشوند.

نکات و هشدارها

بر خلاف افراد چاق، افراد لاغری که برای افزایش وزن تلاش می‌کنند، می‌توانند در طول ماه مبارک رمضان نیز از رژیم افزایش وزن خود پیروی کنند و از غذاهای با کالری بالا و حجم کم که بیشتر غذاهای چرب و شیرین هستند را البته با در نظر گرفتن سالم بودن آنها استفاده کنند؛ برای مثال در سوپ‌های خود خامه اضافه کنید. برنج خود را با کره میل کنید. همچنین می‌توانید به خورش‌ها، قدری آرد اضافه کنید تا هم غلیظ‌تر شوند و هم میزان کالری آنها بیشتر شود.

استفاده مناسب از مواد غذایی شیرین مانند خرما، شله زرد ، فرنی، حلوا ، کاچی و شیربرنج با عسل، راه دیگری برای دریافت کالری بالا است.

===============================

حراج ویژه سال ۱۳۹۵ را از دست ندهید

ارسال نظر