header
متن مورد نظر

آماده کردن افطاری مفید و مقوی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

آماده کردن افطاری مفید و مقوی

لحظات افطار در ماه مبارک رمضان از روحانی ترین لحظات این ماه نورانی است؛ اما ما گاهی با افراط در خوردن و یا انتخاب نامناسب مواد غذایی از زیبایی و شیرینی این لحظات میکاهیم. در این چگونه به شما یاد آوری میکنیم افطاری مناسب را چطور تهیه نمایید.

۱- بدن ما در زمان افطار، در حال استراحت کامل است، بنابراین هنگام شروع افطار بایستى از مواد غذایى سبک استفاده شود که به طور ناگهانى به دستگاه گوارش فشاری وارد نشود؛ افطار خود را با چند عدد خرما همراه با یک استکان چاى یا شیر ولرم باز کنید و بین افطارى و شام خود فاصله اى را در نظر بگیرید، مثلا در این فاصله مى توانید وضو گرفته و نمازتان را بخوانید که هم ثواب نماز اول وقت را ببرید و هم حرکات نماز باعث شود بدنتان کمى از حالت استراحت درآید.

۲- ممکن است مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، استفاده مخلوطی از آب و آب میوه تازه و یا سوپ‌ رقیق جو با ترکیب سبزیجات مختلف و غلات که با آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی تهیه شده‌اند برای شروع افطار در این افراد مناسب هستند.

۳- افطار یک وعده غذائی محسوب میشود . بعضی افراد افطار را به شام وصل میکنند که چنین روشی صحیح نیست و مضر می با شد. به همین منظور سعی کنید زمان بندی افطار و شام را بنحوی برنامه ریزی کنید که دو وعده متفاوت افطار و شام داشته باشید.

۴- شام خود را با غذاهاى سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزیجات یا سالاد که فشار چندانى به معده وارد نمى کنند شروع کرده و سپس به سراغ شام اصلى بروید. چرا که مصرف بیش از حد مواد غذایى شیرین و پُرچرب هنگام افطار، منجر به تشنگى مى شود و مصرف زیاد نوشیدنی ها ، بالاخص مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم هاى دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایى مى گردد و این مساله مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را در پیش دارد.

استفاده از شیربرنج و فرنی که با قطعات میوه‌های خشک و خلال بادام غنی شده است و یا نان سنگگ به همراه پنیر و گردو هم مطلوب هستند. لازم به ذکر است آرام خوردن غذا و افراط نکردن در مصرف آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

۵- سبزیجات از خشکی مزاج جلوگیری می‌کنند، از این حیث که آب فراوان دارند؛ این آب به صورت ژلی در دستگاه گوارش باقی می‌ماند به تدریج آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می‌کند. منابع حاوی فیبر چون غلات و حبوبات و انواع سالادها و سبزیجات تازه که با روغن زیتون و آب لیموی تازه تهیه شده‌اند برای تامین ریزمغذی‌ها و حفظ طراوت و شادابی در هنگام روزه‌داری مفید هستند.

۶- بعد از خوردن میوه و یا صیفی جات آب پز، از بین خوردنی های ساده و ملا یم ذکر شده در زیر انتخاب کرده و به میزان بسیارکم مصرف شود تا مانعی در خوردن شام نباشد:

خرما، کاچی، پنیر، سبزیجات، صیفی جات آب پز(گل کلم- کرفس- فلفل سبز – کلم بروکلی- نخود فرنگی- پیاز- سیر – هویج)، سیب زمینی آب پز، حلوا ارده و عسل ، میوه جات (به استثنای انگور- خربزه – طالبی – هندوانه)، فرنی، سوپ و آش ، مقدار کم گردو ، شیر برنج، آب به میزان بسیار کم ، کشمش، توت ، کره و عسل، خامه و عسل، بادام له شده و عسل، تخم مرغ فقط بصورت آب پز عسلی

۷- تنقلات بعد از شام بویژه به مناسبت های دید و باز دیدهای شبانه در ماه مبارک رمضان امکان خورد و خوراک را افزایش میدهد که توجه به این موضوع قابل توجه است.
حجم و نوع این مواد خوراکی نباید بنحوی باشد که مشکلی برای خواب بوجود آورد.

نکات و هشدارها

برخی افراد در ماه رمضان مبادرت به اهدای خون می‌نمایند، اهدای خون نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث نو شدن سلولهای خون می‌شود. تنها باید دقت کرد که این میزان خون کم شده از حجم مایعات بدن، جبران شود. اگر افراد پس از افطار، خون دهند می‌توانند با استفاده از آب، آب میوه، میوه و سبزیجات فراوان این کمبود را جبران کنند.

در افطار از خوردن هر نوع غذای چرب پرهیز کنید.

نوشیدنی‌های بسیار خنک و یا چای داغ در هنگام افطار، تشنگی و عطش را بیشتر می‌کند.

===============================

حراج ویژه سال ۱۳۹۵ را از دست ندهید

ارسال نظر