header
متن مورد نظر

پیشگیری از سردرد و سرگیجه در ماه رمضان ۹۵

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سردرد و سرگیجه در ماه رمضان

در ماه رمضان شیوع سردرد اغلب افزایش می یابد. سردردهایی که هنگام روزه داری ایجاد می شود معمولا به علت افت قند خون، قطع مصرف کافئین، تغییرات الگوی خواب و استرس گرسنگی است.

سردرد

یکی از شایع ترین علل سردرد در ماه رمضان، به خصوص در افرادی که عادت به نوشیدن چای دارند، دریافت نکردن کافئین برای مدت نسبتا طولانی به خصوص در اولین روزهای این ماه است. کاهش دریافت مایعات و به تبع آن کاهش حجم خون در گردش و تغییر در میزان خونرسانی به مغز از دلایل دیگر سردرد در طول روزه داری است. علت بعدی، گرسنگی درازمدت است که باعث ناقص سوختن چربی ها و ایجاد ترکیب های کتونی می شود و وقتی غلظت این ترکیب ها در خون بالا می رود، سردرد و بی حوصلگی را به دنبال خواهد داشت.

برای پیشگیری از سردرد چه کنیم؟

معمولا پس از مدتی، سردرد ناشی از کاهش دریافت کافئین کمتر می شود. اگر عادت به نوشیدن چای به مقدار زیاد دارید (بیش از ۴ لیوان)، در روزهای نزدیک به ماه رمضان کم کم میزان و غلظت چای مصرفی تان را کاهش دهید. برای پیشگیری از ایجاد ترکیب های کتونی نیز توصیه می شود حتما سحری بخورید زیرا حذف وعده سحری باعث می شود فاصله افطار و شام تا افطار روز بعد طولانی و این حالت ها تشدید شود. خوردن سحری ای شامل حجم مناسبی از کربوهیدرات ، پروتئین کم و مقداری چربی تا حد زیادی از شما در برابر بروز این مشکل محافظت می کند.

ضعف و سرگیجه

ضعف شدید زمانی به وجود می آید که میزان غذای مصرفی از مقدار انرژی موردنیاز بدن خیلی کمتر باشد. نخوردن سحری، به خصوص در روزهای بلند تابستان و به خصوص در افرادی که کار فیزیکی بیشتری دارند (کارگران یا افرادی که در محیط های باز و گرم کار می کنند)، به صورت ضعف تظاهر پیدا می کند.

برای پیشگیری از ضعف چه کنیم؟

بهتر است هر طور شده، سحری بخورید. اگر سحری می خورید و باز هم ضعف می کنید، به دلیل منطبق نبودن بدن با تغییرات جدید است که بر وضع متابولیک و تغذیه ای تاثیر می گذارد. یادتان باشد این مشکل زودگذر است.

===============================

حراج ویژه سال ۱۳۹۵ را از دست ندهید

ارسال نظر