header
متن مورد نظر

بارداری سالم در ماه رمضان ۲۰۱۶

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

بارداری سالم در ماه رمضان 2016

بارداران عزیز می‌ توانند با رعایت چند نکته و درنظر گرفتن شرایط جسمانی خود از برکات ماه رمضان بیشترین بهره‌ را ببرند. این مطلب برگرفته از پژوهش‌های متفاوت انجام‌گرفته روی بارداران است که در ماه رمضان بنا به شرایط جسمانی خود اقدام به گرفتن روزه نموده‌اند. بر اساس تمامی این تحقیقات انجام‌شده هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که روزه گرفتن برای زنان باردار به طور کامل بدون خطر بوده و عاری از هر گونه مشکل و عارضه‌ است. بنابراین درصورتی‌که نسبت به شرایط خود اطمینان ندارید یا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، به شما توصیه می‌شود که با پزشک خود در مورد روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان مشورت نمایید. موارد زیر تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و شامل هیچ‌گونه توصیه قطعی برای بارداران نمی‌باشد.

۱٫ چطور می‌توانم روزه گرفتن را آسان‌تر کنم؟

نیازی نیست که خود را فقط به افطار و سحر محدود کنید. در واقع به‌جای زیاد خوردن در این دو وعده بهتر است چندین وعده متعادل و مغذی داشته باشید. این امر سبب می‌شود تا بهتر وزن خود را حفظ کنید و از یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی‌حال شدن جلوگیری کنید.

۲٫ آیا یک افطار ایده‌آل برای زنان باردار وجود دارد؟

افطار ایده‌آلی وجود ندارد، ولی توصیه‌های زیر، برای شروع افطار شما بهترین‌ هستند:

سه عدد خرما، آبمیوه و شیر (برای متعادل ساختن قند خون)؛

سالاد یا سبزیجات فصل تازه؛

سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات؛

حلیم.

سپس یک وعده غذایی متعادل که می‌تواند شامل موارد زیر باشد، میل کنید:

پروتئین که از مرغ، گوشت، ماهی یا حبوبات تأمین می‌شود؛

ترکیبی از کربوهیدرات‌ها شامل برنج قهوه‌ای، پاستا با غله کامل  و نان کامل مانند سنگک؛

ترکیبی از سبزیجات.

(توجه کنید که از غذاهای سرخ‌شده پر روغن و چاق‌کننده باید صد در صد پرهیز کنید زیرا معده شما را پر می‌کند، اما مواد مغذی کامل را به شما نمی‌رساند و اغلب سبب سوءهاضمه نیز می‌شود). از خوردن شیرینی‌جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه پرهیز کنید و به‌جای آن از یک کاسه سالاد میوه یا کاسترد لذت ببرید.

۳٫ آیا می‌توان وعده سحری را ساده گرفت یا باید وعده سحری کاملی میل کنید؟

سحری مهم‌ترین وعده غذایی در طی ماه مبارک رمضان است که انرژی لازم برای طی روز را فراهم می‌کند؛ پس به‌هیچ‌وجه این وعده غذایی را از دست ندهید؛ زیرا منبع اصلی سوخت بدن شما بوده، همچنین میزان احساس گرسنگی، سردرد و خواب‌آلودگی را نیز کاهش می‌دهد. سحری باید یک وعده غذایی کامل و تأمین‌کننده انرژی برای ساعت‌های طولانی باشد. سعی کنید از غذاهای با میزان فیبر بالا، کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار و حبوبات استفاده کنید. زیرا زمان بیشتری طول می‌کشد تا بدن شما این ترکیبات را شکسته و مورد استفاده قرار دهد، بنابراین بهتر انرژی شما را در طی روز تأمین می‌کنند. یک وعده غذایی سالم می‌تواند شامل:

نان تهیه‌شده از غله کامل و پخته‌شده با روغن؛

صبحانه غله کامل (مانند کرن فلکس “corn flakes” و مشابه آن) با شیر نیمه چرب؛
میوه‌های تازه و خشک‌شده مشتمل بر موز و خرما؛

آجیل بدون نمک.

۴٫ بعضی از بارداران علاقه زیادی به نوشیدن چای و قهوه  بعد از افطار دارند، حال سؤال این است که چطور می‌توانند این مسئله را متعادل نمایند؟

به‌جای قهوه و چای، آب‌میوه تازه بنوشید. قهوه و چای حاوی کافئین هستند که مُدِر است و با افزایش دفعات ادرار سبب از بین رفتن آب بدن می‌شود. نوشیدن چای همراه با غذا سبب کاهش میزان جذب آهن می‌شود، پس سعی کنید بیشتر به‌جای چای، آب بنوشید و برای این‌که کمی تنوع به آن بدهید، از تکه‌های لیمو و یخ‌های میوه‌ای استفاده کنید. یک اسموتی میوه با شیر، ماست و یخ می‌تواند شما را سر حال بیاورد و میزان میوه موردنیاز روزانه شما را تأمین کند.

۵٫ در  ماه رمضان چه موادی باید در رژیم غذایی باشند و از چه موادی باید دوری کرد؟

در ماه رمضان سطح فعالیت شما کاهش می‌یابد و اگر در دوران حاملگی باشید، ممکن است بیش‌ازپیش احساس خستگی کنید، برای حفظ سلامتی خود در روزه گرفتن موارد بالا را رعایت کنید و نکته‌های زیر را به خاطر بسپارید:

مصرف شیرینی‌جات را به یک‌بار در هفته کاهش دهید.

بعد از شام کمی استراحت کرده، سپس بلند شده و کارهای خود را انجام دهید.

از خوردن اسنک دیرهنگام قبل از خواب خودداری کنید، اما مطمئن شوید که سحری می‌خورید.

در فاصله زمانی افطار و سحر مقدار کافی آب بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید.

===============================

حراج ویژه سال ۱۳۹۵ را از دست ندهید

ارسال نظر