header
متن مورد نظر

طرز تهیه آش سبزی شیراز برای سحری ۹۵

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

طرز تهیه آش سبزی شیراز برای سحری 95

چشیدن و تجربه غذای شهرهای مختلف، در سفر لطف خاصی دارد. مثلا وقتی به شیراز سفر می‌کنیم، به‌غیر از دیدن اماکن تاریخی و بی‌نظیر شیراز، خوردن غذاهای محلی و از همه مهم‌تر آش سبزی معروف شیراز هم برای‌مان شور و شوق به‌وجود می‌آورد. ‌آش سبزی به‌عنوان صبحانه با نان سنگک گرم و پیازداغ طلایی و خوش‌رنگ را حتما امتحان کنید.

بله تعجب نکنید، این ‌آش معمولا برای صبحانه میل می‌شود. اگر شما هم از این شهر فاصله دارید و هوس این ‌آش خوش‌رنگ و بو را دارید، همین حالا دست به‌کار شوید و عطر و بوی شهر شاعران را به خانه‌تان بیاورید:

مواد لازم برای۴ نفر:

  • گوشت گوسفند: ۳۰۰ گرم
  • حبوبات (عدس و نخود و لوبیا چیتی): ۲۰۰ گرم
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • برنج نیم‌دانه: دو پیمانه پلوپز
  • سبزی تره: ۱۵۰ گرم
  • سبزی ترخون: ۱۰۰ گرم
  • آب: دو لیتر
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

۱٫ یک پیشنهاد برای آن دسته از عزیزانی که با هضم حبوبات مشکل دارند، این است که «حبوبات را به مدت یک شبانه‌روز در آب بخیسانند و در این فاصله سه‌بار آب حبوبات را عوض کنند، با این کار بیشتر نفخ حبوبات گرفته می‌شود.»

۲٫ لوبیا چیتی، عدس و نخود را خیس کنید، سپس آنها را بپزید و کنار بگذارید (یادتان باشد هنگام پخت، به حبوبات نمک اضافه نکنید چون سفت می‌شوند و زمان پخت‌شان افزایش می‌یابد).

۳٫ برنج را هم با مقداری آب بپزید تا حسابی باز شود و لعاب پس دهد.

۴٫ گوشت را به همراه پیاز، زردچوبه، فلفل و دو لیتر آب بپزید و کنار بگذارید.

۵٫ نیمی از حبوبات را به همراه گوشت پخته شده و برنج بکوبید. حالا مواد کوبیده شده و بقیه حبوبات و سبزی‌های خرد شده را به آب گوشت اضافه کنید (برای این ‌آش لازم نیست سبزی‌ها را خیلی ریز خرد کنید). در دیگ را ببندید و اجازه دهید ‌آش جا بیفتد و هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد، اگر آب‌ آش کم بود مقداری آب داغ به آن اضافه کنید. در آخر هم نمک‌ آن را اندازه کنید و بعد از ۱۰دقیقه از روی حرارت ‌بردارید و در ظرف دلخواه ریخته و با پیاز داغ آن را سرو کنید.

آش پر خاصیت

– از آنجا که حبوبات و سبزیجات آش دارای فیبر زیادی هستند، به کاهش یبوست کمک می‌کنند.

– در صورتی که فشارخون بالا دارید تا آنجا که ممکن است شوید ‌آش را بیشتر بریزید و از میزان گوشت آن کم کنید.

– اگر اضافه‌وزن دارید ‌آش را با حداقل روغن تهیه و سرو کنید و تا آنجا که ممکن است حبوبات آن را نکوبید، چون مقدار آن زیاد می‌شود و حجم بیشتری از آن را در یک وعده میل خواهید کرد.

– استفاده از گوشت، برای همه گروه‌های سنی و مخصوصا بچه‌ها، خانم‌های باردار و سالمندان توصیه شده است. تا آنجا که ممکن است گوشت را به همراه استخوان در‌ آش بریزید تا علاوه بر پروتئین موردنیاز، مقدار زیادی آهن و ویتامین ۲۱B هم وارد بدن‌تان شود و این خواص برای کسانی که کم‌خونی دارند بسیار مفید است.

– ازجمله حبوباتی که در بعضی آش‌ها استفاده می‌شود ماش است. این حبوبات ضدچربی خون است و اسید فولیک زیادی دارد. پس در استفاده از آن کوتاهی نکنید.

– در صورتی که مشکل گوارشی دارید تا آنجا که ممکن است آش را رقیق‌تر درست کنید و به همراه آن از کمی روغن زیتون استفاده کنید.

– در صورت تمایل از نعناع داغ برای سرو‌ آش استفاده کنید، زیرا نعناع ضدنفخ است و استفاده از آن به همراه‌ آش، برای کسانی که با هضم حبوبات آش مشکل دارند، بسیار مفید است.

ضرب‌المثل‌های آشی

– آش کشک خالته، بخوری پاته، نخوری پاته

– آشپز که دوتا شد ‌آش یا شور می‌شه یا بی‌نمک

– آشی برات بپزم که روش یه وجب روغن باشه

– آش با جاش

– آش نخورده و دهن سوخته

– هر چقدر پول بدی همون قدر ‌آش می‌خوری

– کاسه داغ‌تر از آش

– تا هست، همین ‌آش و همین کاسه است

– آش دهن‌سوزی نیست

– صنار بده‌ آش، به همین خیال باش

===============================

حراج ویژه سال ۱۳۹۵ را از دست ندهید

ارسال نظر