header
متن مورد نظر

سلامت جسم و روان در فصل بهار ۹۵

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سلامت جسم و روان در فصل بهار 95

بهار که میشه صبح زود بیدارشدن برام سخت میشه دلم می‎خواد لای پنجره اتاق رو باز کنم ، پتو رو بکشم رو سرم و حسابی بخوابم. آنقدر تو دید و بازدیدها آجیل و شکلات می‎خوریم که بعد از عید جوش‎های صورتم یکی یکی خودشونو نشون میدن . . .

جملات بالا حرف بسیاری از شما دوستان در فصل_بهار است. طبیعت زیبای این فصل، نسیم پرنوازش آن، دید و بازدیدهای پر از هیاهوی عید و خیلی دیگر از زیبایی‎های این فصل همراه با رعایت یک‎سری توصیه‎های سلامت روان و جسم دوچندان خواهد شد و میزان بهره ما را از این نعمت‎ها افزون‎تر خواهد کرد.

بسیاری از علمای طب_سنتی طبع فصل بهار را معتدل و متمایل به گرم و تر بیان کرده‎اند. در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا مواد زاید هم در بدن ما به صورت منجمد باقی می‎مانند و با شروع بهار، چون هوا کم کم رو به گرمی می‎رود این مواد زاید هم از حالت انجماد بیرون آمده و به صورت روان درمی‎آیند. در نتیجه ما باید به فکر بیرون راندن این مواد از بدنمان باشیم. اگر یکی از اعضای بدن ما ضعیف باشد این مواد زاید در آنجا تجمع می‎کنند و موجب بیماری در آن عضو می‎شوند. یکی از راه‎هایی که معمولا این مواد برای خروج پیدا می‎کنند پوست می‎باشد، به این خاطر یکی از شکایت‎های شما در این فصل بروز جوش‎ها و دمل‎ها است.

حتما نکات زیر را برای داشتن بدنی سالم در این فصل زیبا بخوانید:

مراقب باشید دچار یبوست نشوید: یکی از بهترین راه‎ها برای دفع این مواد زاید اجابت مزاج است. پس سعی کنید از ملین‎ها بیشتر در غذای خود استفاده کنید. مثل انواع سوپ‎ها، آش‎ها و یا مصرف بیشتر آلو، مویز، انجیر، تمبرهندی و …

خوراکی‎های لطیف بخورید: بسیاری از علمای طب سنتی بر این عقیده‎اند که در فصل بهار باید به تلطیف غذاها پرداخت. مثلا بیشتر از گوشت پرندگان و یا انواع ماهی‎ها استفاده کنید. بهتر است در این فصل مصرف ماهی را به سه بار در هفته برسانید. میوه‎ها و سبزیجات را بیشتر بخورید و همچنین از شربت‎های خنک مثل شربت سکنجبین، شربت غوره، شربت زرشک، شربت نارنج و … استفاده کنید.

برای از بین بردن خواب آلودگی این موارد را رعایت کنید: غلات سبوس دار را بیش از پیش در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد موجب خون رسانی بهتر به مغز و بهبود عملکرد آن می‎شوند، در نتیجه شما را هوشیارتر می‎کنند. مصرف مغزها در حد متعادل و شکلات تلخ هم به این امر کمک می‎کنند.

این خوراکی‎ها را نخورید: گوشت قرمز را کمتر و یا اصلا در این فصل نخورید. از خوردن غذاهای شور و بسیار چرب مثل کله پاچه، خامه، ماست ترش و … پرهیز کنید.

ورزش کنید: ورزش معتدل در این فصل توصیه می‎شود. ورزش شدید به طبیعت این فصل کمک کرده و موجب هیجان مواد ساکن در بدن و در نتیجه برخی بیماری‎ها می‎شود. ولی ورزش معتدل می‎تواند باعث تحلیل مواد و فضولات و دفع آنها از طریق ادرار و مدفوع شود.

عرقیات گیاهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید: نوشیدن عرقیات_گیاهی به ویژه آنهایی که از گیاهان بهاره مثل شاه تره، کاسنی و خرفه تهیه می‎شوند، ر پیشگیری از حساسیت‎ ها توصیه شده‎اند.

حجامت کنید: حجامت در این فصل بهترین راه برای دفع سموم از بدنتان می‎باشد.

با رعایت این توصیه‎ها به طبیعت فرصت دهید که مواد اضافه را آماده کرده و از بدن دفع کند.

===============================

حراج ویژه سال ۱۳۹۵ را از دست ندهید

ارسال نظر